HUDBA A FILM BUDÚCNOSTI

24.08.2004 Celý región

Hudobný a filmový priemysel sa v posledných rokoch začal od základov meniť. Nejedná sa o to, že by došlo k nejakej revolúcii v poňatí filmu či hudby ako take...
Hudobný a filmový priemysel sa v posledných rokoch začal od základov meniť. Nejedná sa o to, že by došlo k nejakej revolúcii v poňatí filmu či hudby ako takej, mení sa však spôsob filmovej a hudobnej prezentácie, distribúcie a predaja.

To všetko má na svedomí nekončiaca expanzia moderných počítačových nástrojov a digitálnych technológií. Značnou mierou sa o túto „ revolúciu“ postarala i obľúbenosť a dostupnosť rýchleho internetu.

Zlomový bod predstavoval fakt, že už i veľké spoločnosti pochopili, že internet nie je iba doménou pirátov, ale že je to obchodne veľmi zaujímavá platforma s obrovským ekonomickým potenciálom. S veľkou dávkou zjednodušenia by sa dalo povedať, že technológie a spôsoby pirátskeho šírenia hudby a filmov sú dnes úspešne kopírované i renomovanými spoločnosťami. Pochopiteľne sa hudba či filmy nerozdávajú zadarmo, ich legálnosť je však nespochybniteľná, a dostupnosť takmer rovnaká, ich cena je totiž relatívne nízka a so sťahovaním po zaplatení môžete začať v ktorúkoľvek dennú či nočnú hodinu. Samotná myšlienka platby za multimediálny obsah nie je v žiadnom prípade novinkou, mohli sme sa s nimi stretnúť už pred niekoľkými rokmi, avšak až teraz nastáva to správne obdobie na ich uplatnenie, a to hlavne vďaka rozmáhajúcemu sa rýchlemu internetu. Realita možno u nás nie je až tak ružová, ale celosvetový trend je jasný. Pevné pripojenie s veľkou rýchlosťou, nadstavbové technológie, oslobodzujú stiahnuté nahrávky z područia počítačov a uľahčujú ich bežné používanie napríklad i v HI-FI systémoch alebo v domácich kinách.

Sťahovanie pesničiek je teoreticky možné realizovať na akomkoľvek pripojení (teda i u dial-upe), sťahovanie filmov je už ale iná záležitosť. Problémom už nie sú autorské práva či neochota filmových štúdií či televíznych staníc poskytnúť verejnosti legálnu digitálnu kópiu, ale fakt že k sťahovaniu audiovizuálnych diel je potrebné skutočne rýchlejšie pripojenie. Veľkosť hudobných titulov sa pohybuje rádovo v niekoľkých megabajtoch, avšak video v slušnej kvalite môže mať až stovky megabajtov. Rýchlosť pripojenia v obecnom merítku stúpa, tým pádom sa zväčšuje i potenciálny okruh možných užívateľov, označovaných ako Video-On-Demand, teda video na vyžiadanie. Podstata tohoto oboru tkvie v možnosti kdekoľvek, ale hlavne kedykoľvek si pustiť zvolený film, či televízny program bez ohľadu na čas či programovú štruktúru danej televíznej stanice. V podstate ide o akýsi druh virtuálnej požičovne, avšak s tým rozdielom, že nikam nemusíte chodiť a nič vracať. \"Vrátenie\" filmov je vyriešené veľmi jednoducho, film proste po 24 hodinách alebo 48 hodinách je zničený a jeho prehrávanie je znemožnené. Dnes je už takmer bežné prepojenie počítača s domácim kinom, či inými súčasťami spotrebnej elektroniky, a vy čoskoro zistíte, že môžu plne suplovať (či už v kvalite obrazu ale i zvuku) požičané DVD z požičovne. V niektorých prípadoch dokonca nie je potrebné disponovať počítačom, teda ak by ste boli užívateľom služby MovieBeam. Tá je založená na uploade filmov k užívateľovi prostredníctvom vysokorýchlostného bezdrôtového pripojenia, ktoré zaisťuje nie veľmi veľká krabička pripojená k televízii. Zaujímavosťou je ponuka 100 filmov, pričom raz týždenne sa ich jedna desatina obnoví. Všetky filmy sú uložené v koncovom zariadení a vysokorýchlostné dátové pripojenie zaisťuje aktualizáciu \"sortimentu\". Služba je zatiaľ dostupná iba v USA a to iba v niektorých veľkomestách. Mesačný poplatok 7 USD (za koncové zariadenie) a od 2 až do 5 USD za 24 hodinové \"vypožičanie\" filmu. Filmy v ponuke MovieBeamu patria k najnovším a filmové štúdiá s nadšením tuto novú službu podporujú.

Zdroj: www.pc.sk
 

Vyberte región